Nasze pielgrzymki
Lubelszczyzna

Piękno Lubelszczyzny - pielgrzymko-wczasy
od 2 do 5 lipca 2014 r.

Tradycyjnie na początku lipca ksiądz Grzegorz Rajs organizuje dla parafian wakacyjny wyjazd. W tym roku nasz pielgrzymi szlak prowadził na Lubelszczyznę.

Dzień pierwszy (2 lipca 2014 r.) – Krętymi drogami do Nałęczowa

Wczesnym rankiem wyjechaliśmy w kierunku Nałęczowa. W drodze nawiedziliśmy drewniany kościółek św. Józefa i Sanktuarium Matki Bożej Ostrobramskiej w Skarżysku Kamiennym. Obraz z Ostrej Bramy słynie wielkimi łaskami i jest otaczany wielka czcią. Nie wszyscy jednak mogą przybyć do Wilna, dlatego też namalowano wiele kopii, które znajdują się w wybranych kościołach w Polsce, by wierni mogli oddawać cześć Maryi Miłosiernej. Taka kopia znajduje się również w Sanktuarium w Skarżysku-Kamiennej.

2 lipca 2005 roku – to data Koronacji Obrazu Matki Miłosierdzia w Skarżyskiej Ostrej Bramie. W tym miejscu uczestniczyliśmy w Eucharystii, a wielu pielgrzymom przypomniała się Msza święta sprawowana 2 lata temu u Matki Bożej Ostrobramskiej podczas pielgrzymki do Wilna.

Popołudniu przyjechaliśmy do Puław, gdzie wspólnie z przewodnikiem zwiedziliśmy zespół pałacowo-parkowy, który należał do rodu Czartoryskich.

Pałac wzniesiono według barokowego projektu Tylmana z Gameren w latach 1676-1679. W latach 1785-1810 pałac został przebudowany w stylu klasycystycznym przez Czartoryskich według projektu Chrystiana Piotra Aignera. W części środkowej pałacu zachowała się piękna barokowa sień, na I piętrze – Sale Kamienna i Gotycka, na II piętrze – Sala Rycerska. W prawym skrzydle mieszczą się Sale Kolumnowa i Balowa oraz Sala Rysunku (ostatnie z okresu Instytutu Wychowania Panien). W salach ekspozycyjnych można oglądać portrety Czartoryskich oraz związane z nimi pamiątki.
Pałac otacza park krajobrazowy, założony przez księżnę Izabelę. W parku znajduje się wiele zabytkowych budowli, m.in. Świątynia Sybilli, Domek Gotycki, Pałac Marynki, Domek Grecki, Domek Żółty, Altana Chińska, Brama Rzymska, marmurowy sarkofag oraz rzeźba przedstawiająca Tankreda i Kloryndę.

Wieczorem dotarliśmy do naszego ośrodka w Nałęczowie. Wieczór jak zawsze spędziliśmy we wspólnym gronie, śpiewając nie tylko religijne pieśni.

Dzień drugi (3 lipca 2014 r.) – Poranek w kurorcie, wieczór w wagonie…

Ten słoneczny dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania z przewodnikiem centrum Nałęczowa – miasto zostało wpisane do rejestru zabytków województwa lubelskiego, jako zespół architektoniczno-krajobrazowy. Atrakcje turystyczne Nałęczowa to: pochodzący z połowy XVIII wieku Park Zdrojowy z zabytkowymi obiektami sanatoryjnymi, różnorodnym drzewostanem i najcenniejszym zabytkiem architektonicznym Nałęczowa – Pałacem Małachowskich. Właśnie w Parku Zdrojowym znajduje się słynna pijalnia wód, w której każdy z nas spróbował słynnych nałęczowiańskich wód.

Popołudniu nawiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Kębelskiej w Wąwolnicy, w którym znajduje się cudami słynący obraz Matki Bożej. Tutaj uczestniczyliśmy w Eucharystii.

Jednak największą atrakcją w tym dniu była przejażdżka wąskotorówką do Kolanówki, gdzie świetnie bawiliśmy się przy ognisku.

Dzień trzeci (4 lipca 2014 r.) – Lublin w pigułce…

Trzeci dzień naszej pielgrzymki, to „żywa lekcja historii” – czyli zwiedzanie z przewodnikiem Lublina. Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od miejsca, w którym „ludzie ludziom zgotowali ten los” – czyli obozu koncentracyjnego na Majdanku. Następnie zwiedziliśmy Katedrę, Sanktuarium Matki Bożej Plączącej, Kaplicę św. Trójcy oraz Stare Miasto. Spacerując po tym mieście odkrywaliśmy ślady naszej historii od średniowiecza do czasów nam współczesnych.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w starej kuźni, gdzie zobaczyliśmy, jak wygląda praca współczesnego kowala.

Dzień czwarty (5 lipca 2014 r.) – Kazimierz Dolny i droga do domu…

Niestety był to nasz ostatni dzień pielgrzymki na Lubelszczyznę. W drodze powrotnej zwiedziliśmy z przewodnikiem Kazimierz Dolny – ukochane miasto polskich artystów.

Kazimierz Dolny jest prawdziwą perłą, jednym z najcenniejszych i najbardziej urokliwych miejsc w Polsce. Jest też jedną z najbardziej znanych miejscowości turystyczno-wypoczynkowych w kraju i za granicą, o ponad stuletniej tradycji letniska i kolonii artystycznej. Poza turystyką, Kazimierz znany jest ze swoich związków ze sztuką, oraz z tego, że stał się oazą twórców. Wielu malarzy ma tu swoje galerie, pracownie, odbywają się tu też plenery malarskie. Wyjątkowość Kazimierza opiera się głównie na bogactwie kulturowym i na tradycji bohemy malarskiej, literackiej i twórczej w szerokim rozumieniu tego słowa.
Kazimierz i okolice podziwialiśmy również podczas rejsu statkiem po Wiśle.

Jak zawsze pielgrzymka zorganizowana przez księdza Grzegorza Rajsa była profesjonalnie zorganizowana. Zwiedziliśmy wiele historycznych miejsc oraz nawiedziliśmy Sanktuaria Maryjne słynące z licznych cudów. Bóg zapłać Księdzu za przeżycia duchowe i turystyczne.

Małgorzata Bogacka
Copyright © Parafia św. Michała Archanioła         Projekt: Wojciech Sitko         Redakcja: sg.par@wp.pl         Liczba odwiedzin: